In Beweging

Rust roest en stilstand is achteruitgang.  Helaas is dit maar al te waar

 

Dat geldt ook voor je lichaam.

 

Kijk naar kinderen. Die gaan als ze klein zijn ontdekken, ze kruipen naar iets toe, ze gaan staan en vallen, staan weer op en lopen. Ze gaan klimmen, klauteren, huppelen en dansen.  In grote ruimtes gaan ze vaak  vanzelf rennen. Ze hebben plezier in bewegen. Wij leren ze fietsen, zwemmen, ze mogen op een sport en wij genieten van de prestaties die ze behalen en we zijn trots op al die sportiviteit.

 

Wat is er van dat jeugdige enthousiasme voor bewegen en sport bij jou overgebleven?  Weet jij nog hoeveel plezier je kunt beleven aan fysieke inspanning.  Eens lekker moe worden, het zweet over je rug voelen lopen.  Ik hoop het wel, en als dat niet zo is dan wil ik je als Vitaliteitcoach met een passie voor bewegen graag weer in beweging zetten. Je zult merken dat als je op de Fysieke stepstone gaat springen er ook op die andere Stepstones veel gaat gebeuren.

 

Ons lichaam heeft van nature beweging nodig, dit zorgt mede voor een gezonde leefstijl. Je lichaam is gemaakt om te bewegen want:

 

  • Beweging versterkt je spieren en botten en houdt gewrichten soepeler
  • Het heeft een positief effect op je spijsvertering en verhoogt je stofwisseling, meer kcal. verbranding
  • Het verbetert je totale conditie, humeur en nachtrust
  • Een fit lichaam vergroot  je zelfbeeld en uitstraling
  • Maakt je  mentaal sterker
  • Het verkleint het risico op hart en- vaat ziekten, diabetes en andere chronische aandoeningen.
  • Het geeft door inspanning ook ontspanning

 

Een gezond en fit lichaam is  niet enkel een gave, het is ook een opgave

 

En met die opgave zie ik veel mensen worstelen. We zijn ons er vaak niet van bewust dat we teveel zitten, te vaak de auto pakken, nog nauwelijks fysieke krachtsinspanning leveren. We gunnen ons de tijd ook niet, terwijl we wel graag een gezonde en leuke oude dag willen hebben, waarbij we ook nog van alles willen doen. Kom dan nu in beweging zodat je er in de toekomst ook nog profijt van hebt.

 

Dagelijkse beweging een bewust onderdeel van je leefstijl maken: Hoe bereik je dat?

 

Als Vitaliteitscoach en professional op het gebied van sport en bewegen kan ik je op weg helpen om te zorgen dat de nodige dagelijkse beweging een bewust onderdeel van je leefstijl wordt. Ik leer je inzien dat dit vaak eenvoudiger is dan je denkt. Je hoeft niet meteen te gaan trainen voor een halve marathon of 5 keer in de week naar de sportschool te rennen. Nee, gewoon zorgen voor regelmatig, gevarieerd en  bewust  bewegen

 

Stap voor stap ga ik met je aan de slag door:

  • Je huidige beweegactiviteiten zoals:fietsen,wandelen,  of fysieke arbeid in kaart te brengen
  • Een lichaamsmeting:  gewicht, verhouding spier/vetmassa, percentage buikvet.
  • Het opstellen van een Beweegplan afgestemd op dat wat jij kunt of wilt gaan doen, bijvoorbeeld: meer wandelen, fietsen of zwemmen, dansen, of fitness. Als sportcoach zorg ik dat je verantwoord meer gaat bewegen met als uitgangspunten:
  • Stel  een reëel doel, hou dit voor ogen en hou je aan je afspraken ( discipline) Ik ben je supporter en coach
  • Investeren in een gezonde  leefstijl kost tijd. Het moet gaan  passen in je dagelijkse leefpatroon
  • Kies iets wat jij leuk vindt om te doen  en bij jou fysieke vaardigheid past
  • Van weinig naar steeds meer. Leg de lat niet te hoog, want dat leidt vaak tot teleurstelling
  • Varieer in beweegactiviteit, duur, tempo, intensiteit en kracht.  Zodat  je uithoudingsvermogen, kracht en souplesse verbeterd

 

Een actieve leefstijl vergroot je vitaliteit  en welzijn en is een investering voor nu en in de toekomst

 

 

every move you make, every breath you take, I"ll be watching you